Activiteiten per jaar
Projectdetails
!!Description
De groei van de e-commerce heeft tot aanzienlijke nieuwe logistieke en milieu-uitdagingen geleid, in het bijzonder wat de "last-mile"- levering betreft. Bovendien stelt de consument steeds hogere eisen op gebieden als leveringstijd, leveringskosten en leveringslocatie, waardoor het milieu en de last-mile uitdagingen nog meer onder druk komt te staan. Als maatschappij betalen we slechts een fractie van
de gevolgen die we veroorzaken, aangezien de impact van externe kosten slechts in geringe mate wordt opgenomen in de eindprijs, wat leidt tot gebrek aan kennis en weerstand om gedrag te veranderen. Hoewel eerder onderzoek uitgewezen heeft dat consumenten niet tegen de verduurzaming van hun keuzes zijn (bv. bestellingen afhalen en langer wachten op een levering). Dit toont aan dat er momenteel een attitude-gedrag kloof bestaat. Dit benadrukt het belang van inzicht te krijgen in de psychologie van e-consument journeys en gedrag. Om deze gap op te vangen, zal dit project de effectiviteit onderzoeken van het gebruik van informatie als een
green nudging techniek om milieuvriendelijk aankoopgedrag te bevorderen. Om dit te bereiken zullen 3 verschillende methoden worden gebruikt: (1) revealed preference methodes (2) enquêtes (3) Stated-preference choice-base conjoint analysis. Met de resultaten beogen we e-retailers een leidraad te geven over hoe ze duurzame klantenkeuzes kunnen vergemakkelijken en e-klanten de mogelijkheid te geven om beter geïnformeerde duurzaamheidskeuzes te maken.
de gevolgen die we veroorzaken, aangezien de impact van externe kosten slechts in geringe mate wordt opgenomen in de eindprijs, wat leidt tot gebrek aan kennis en weerstand om gedrag te veranderen. Hoewel eerder onderzoek uitgewezen heeft dat consumenten niet tegen de verduurzaming van hun keuzes zijn (bv. bestellingen afhalen en langer wachten op een levering). Dit toont aan dat er momenteel een attitude-gedrag kloof bestaat. Dit benadrukt het belang van inzicht te krijgen in de psychologie van e-consument journeys en gedrag. Om deze gap op te vangen, zal dit project de effectiviteit onderzoeken van het gebruik van informatie als een
green nudging techniek om milieuvriendelijk aankoopgedrag te bevorderen. Om dit te bereiken zullen 3 verschillende methoden worden gebruikt: (1) revealed preference methodes (2) enquêtes (3) Stated-preference choice-base conjoint analysis. Met de resultaten beogen we e-retailers een leidraad te geven over hoe ze duurzame klantenkeuzes kunnen vergemakkelijken en e-klanten de mogelijkheid te geven om beter geïnformeerde duurzaamheidskeuzes te maken.
Acroniem | OZR4005 |
---|---|
Status | Geëindigd |
Effectieve start/einddatum | 1/11/22 → 31/10/23 |
Keywords
- Last-minute sustainable distribution in e-commerce
- Pro-environmental behavior: green nudging methods
- Customer’s survey and experiments
Flemish discipline codes in use since 2023
- Logistics and supply chain management
- Consumer psychology
- Consumer behaviour
- Transport economics
Vingerafdruk
Verken de onderzoeksgebieden die bij dit project aan de orde zijn gekomen. Deze labels worden gegenereerd op basis van de onderliggende prijzen/beurzen. Samen vormen ze een unieke vingerafdruk.
Activiteiten
- 1 Written proposal
-
The use of different information provision strategies as green nudging techniques: do they work to promote pro-environmental behavior in the online purchasing process?
Kathleen Cauwelier (Contributor), Koen Maurits Mommens (Supervisor) & Karen Puttemans (Supervisor)
1 mrt 2023Activiteit: Written proposal