Projectdetails
!!Description
Artistieke (zelf)expressie wordt vaak gezien als een middel om zich als persoon te ontwikkelen en te
groeien. Bestaand onderzoek naar kunstparticipatie van jongeren richt zich vaak (impliciet) op hoe
kunstparticipatie een instrument kan zijn voor de kwalificatie of socialisatie van jongeren tot
capabele volwassenen en/of gebruikt een volwassen perspectief op legitieme kunst. Het gebrek aan
keuzevrijheid dat in de bestaande literatuur impliciet aan jongeren wordt toegeschreven, staat in
contrast met hoe jonge mensen zich al vrijplaatsen toe-eigenen voor participatieve kunst, waar – in
Biesta’s perspectief – subjectificatieprocessen kunnen plaatsvinden. Via het uitwerken van een kader
voor het in kaart brengen van de kenmerken van bestaande vrijplaatsen voor jongeren en een
casestudy in drie geselecteerde praktijken, draagt het PArtY project op innovatieve wijze bij tot meer
inzicht in deze vrije ruimtes voor participatieve kunstpraktijken, waardoor het mogelijk wordt de
kenmerken en het functioneren van deze instellingen te begrijpen, hoe jongeren zich persoonlijk en
sociaal kunnen ontwikkelen in deze omgevingen, wat voor burgerschapspraktijken deze vrije ruimtes
voor participatieve kunstpraktijken mogelijk maken, en hoe dit kan worden gefaciliteerd (in plaats
van geleid) door volwassen professionals, zoals sociaal werkers, jeugdwerkers of lokale
beleidsmakers.
groeien. Bestaand onderzoek naar kunstparticipatie van jongeren richt zich vaak (impliciet) op hoe
kunstparticipatie een instrument kan zijn voor de kwalificatie of socialisatie van jongeren tot
capabele volwassenen en/of gebruikt een volwassen perspectief op legitieme kunst. Het gebrek aan
keuzevrijheid dat in de bestaande literatuur impliciet aan jongeren wordt toegeschreven, staat in
contrast met hoe jonge mensen zich al vrijplaatsen toe-eigenen voor participatieve kunst, waar – in
Biesta’s perspectief – subjectificatieprocessen kunnen plaatsvinden. Via het uitwerken van een kader
voor het in kaart brengen van de kenmerken van bestaande vrijplaatsen voor jongeren en een
casestudy in drie geselecteerde praktijken, draagt het PArtY project op innovatieve wijze bij tot meer
inzicht in deze vrije ruimtes voor participatieve kunstpraktijken, waardoor het mogelijk wordt de
kenmerken en het functioneren van deze instellingen te begrijpen, hoe jongeren zich persoonlijk en
sociaal kunnen ontwikkelen in deze omgevingen, wat voor burgerschapspraktijken deze vrije ruimtes
voor participatieve kunstpraktijken mogelijk maken, en hoe dit kan worden gefaciliteerd (in plaats
van geleid) door volwassen professionals, zoals sociaal werkers, jeugdwerkers of lokale
beleidsmakers.
Acroniem | FWOAL1133 |
---|---|
Status | Actief |
Effectieve start/einddatum | 1/01/24 → 31/12/25 |
Keywords
- participatieve kunstpraktijken voor jongeren
- sociale pedagogie
- ontwerp van een casestudy
Flemish discipline codes in use since 2023
- Sociology of arts
Vingerafdruk
Verken de onderzoeksgebieden die bij dit project aan de orde zijn gekomen. Deze labels worden gegenereerd op basis van de onderliggende prijzen/beurzen. Samen vormen ze een unieke vingerafdruk.