De centrale doelstelling van het Steunpunt "Loopbanen in het onderwijs en de overgang naar de arbeidsmarkt" is de constructie van gegevensbestanden die toelaten om na te gaan welk pad jongeren volgen van het begin van het basisonderwijs tot de intrede op de arbeidsmarkt. Het Steunpunt is opgebouwd rond twee basiseenheden. Unit A werkt rond 'Loopbanen in het Onderwijs', met als belangrijkste doelstelling de constructie en analyse van gegevensbestanden met betrekking tot de loopbanen van leerlingen in het basisonderwijs. Unit B werkt rond 'Overgang van School naar Werk', waarbij de constructie van longitudinale gegevensbestanden die informatie aanreiken over de manier waarop Vlaamse jongeren de overgang van school naar werk maken, centraal staat.
Het is in die tweede eenheid dat de vakgroep Sociologie van de Vrije Universiteit Brussel participeert. Het onderzoeksprogramma van die eenheid is in feite de logische verderzetting van de voorgaande projecten uitgevoerd door de interuniversitaire onderzoeksgroep SONAR ("Studiegroep van ONderwijs naar ARbeidsmarkt"). SONAR werd opgericht naar aanleiding van onderzoeksinitiatieven van de Afdeling Beleidscoördinatie van het Departement Onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap om onderzoek uit te voeren over de manier waarop jongeren de overgang van school naar werk maken. In dat kader werden 3000 jongeren geboren in 1976 bevraagd in 1999 (op 23-jarige leeftijd), 3000 23-jarigen geboren in 1978 (in 2001) en werden de respondenten van geboortecohorte 1976 opnieuw bevraagd in 2002 op 26-jarige leeftijd. Met de financiering in het kader van dit Steunpunt wordt een nieuwe geboortecohorte (1980) bevraagd in 2003 (op 23-jarige leeftijd), worden de gegevens van de geboortecohorte 1978 verder aangevuld tot op 26-jarige leeftijd, en van de jongeren geboren in 1976 zelfs tot op 29-jarige leeftijd.