Projectdetails
!!Description
Analyse van de mogelijkheden om nulemissie personentransport te organsiren in de stad van de toekomst.
Het doel van PRAZE bestaat erin een scooter te ontwikkelen met een lagere primaire energieconsumptie dan zowel bestaande elektrische als thermische scooters alsook om het rijbereik van de elektrische scooters te vergroten. Voorts wordt er getracht om de productiekosten te drukken zodat de elektrische scooter een levensvatbaar commercieel produkt zou kunnen worden.
PRAZE omvat innovatieve technologieën, zowel wat energieopslag betreft als wat aandrijflijn betreft.
Het voertuig dat ontwikkeld wordt in het PRAZE project is uitgerust met een 'permanent magnet synchronous d.c. wielmotor'. Het verwijderen van de mechanische transmissie en van de versnellingsbak maken het mogelijk om de totale massa, het geluid, het onderhoud en het energieverbruik te verlagen.
De innovatieve Ni-Zn batterij werd geselecteerd als beste compromis tussen lage kost, hoge energiedichtheid en technologische maturiteit. Ook de afwezigheid van toxische of gevaarlijke materialen in de batterij alsook de grote soepelheid wat betreft de werkingstemperatuur zijn troeven van deze technologie.
De verbetering van het rijbereik die verkregen wordt door het gebruik van deze batterijtechnologie zorgt ervoor dat de elektrische scooter een marktrijper produkt is voor pendelverkeer, vrije tijdsverplaatsingen, maar ook voor professionele toepassingen zoals pizzalevering of parkingbewaking.
Het doel van PRAZE bestaat erin een scooter te ontwikkelen met een lagere primaire energieconsumptie dan zowel bestaande elektrische als thermische scooters alsook om het rijbereik van de elektrische scooters te vergroten. Voorts wordt er getracht om de productiekosten te drukken zodat de elektrische scooter een levensvatbaar commercieel produkt zou kunnen worden.
PRAZE omvat innovatieve technologieën, zowel wat energieopslag betreft als wat aandrijflijn betreft.
Het voertuig dat ontwikkeld wordt in het PRAZE project is uitgerust met een 'permanent magnet synchronous d.c. wielmotor'. Het verwijderen van de mechanische transmissie en van de versnellingsbak maken het mogelijk om de totale massa, het geluid, het onderhoud en het energieverbruik te verlagen.
De innovatieve Ni-Zn batterij werd geselecteerd als beste compromis tussen lage kost, hoge energiedichtheid en technologische maturiteit. Ook de afwezigheid van toxische of gevaarlijke materialen in de batterij alsook de grote soepelheid wat betreft de werkingstemperatuur zijn troeven van deze technologie.
De verbetering van het rijbereik die verkregen wordt door het gebruik van deze batterijtechnologie zorgt ervoor dat de elektrische scooter een marktrijper produkt is voor pendelverkeer, vrije tijdsverplaatsingen, maar ook voor professionele toepassingen zoals pizzalevering of parkingbewaking.
Acroniem | EU91 |
---|---|
Status | Geëindigd |
Effectieve start/einddatum | 1/04/00 → 1/03/03 |
Flemish discipline codes in use since 2023
- Mechanical and manufacturing engineering
- Electrical and electronic engineering
- (Bio)chemical engineering
- Civil and building engineering
Vingerafdruk
Verken de onderzoeksgebieden die bij dit project aan de orde zijn gekomen. Deze labels worden gegenereerd op basis van de onderliggende prijzen/beurzen. Samen vormen ze een unieke vingerafdruk.