Pseudo-journalistieke politieke communicatie. Een analyse van de inhoud, productie en receptie van het gebruik van journalistieke genres in populistisch radicaalrechtse partijpolitieke communicatie in Duitsland en Oostenrijk

Projectdetails

!!Description

Deze studie analyseert het gebruik van journalistieke genres in
politieke communicatie, en focust op Alternative für Deutschland
(AfD) en Freiheitliche Partei Österreichs (FPÖ) als populistisch
radicaal-rechtse (PRR) partijen die een sleutelrol spelen in de
hybridisering van politieke communicatie. Studies van journalistiek en
politieke communicatie overbruggend introduceert het ‘pseudojournalistieke politieke communicatie’ als term voor hybride genres
ontstaan door de integratie van journalistieke genres in politieke
communicatie. Kijkend naar complexe interacties tussen inhoud,
productie en receptie bij de negotiatie van genres, onderzoekt het
drie onderling verbonden niveaus. Op niveau van inhoud construeert
het een typologie van het gebruik van journalistieke genres in PRR
politieke communicatie, en voert vervolgens een diepgaande
multimodale genre-analyse uit op een subset die structureel gebruik
maakt van journalistieke genres. Op productieniveau reconstrueert
een sociale netwerkanalyse gedetailleerd de productiecontext van
dergelijke pseudo-journalistieke politieke communicatie. Op
receptieniveau kijkt een digitale etnografie naar hoe het publiek
omgaat met pseudo-journalistieke politieke communicatie. Door de
focus op pseudo-journalistieke politieke communicatie vult het
onderzoek een belangrijke leemte op in de literatuur over politieke
communicatie, over de bredere hedendaagse politiek-journalistiek
nexus, en over PRR partijen.
AcroniemFWOTM1135
StatusActief
Effectieve start/einddatum1/11/2231/10/26

Keywords

  • journalistiek
  • politieke communicatie
  • populistisch radicaal rechts

Flemish discipline codes in use since 2023

  • Journalism studies
  • Media discourse reception
  • Digital media
  • Political communication

Vingerafdruk

Verken de onderzoeksgebieden die bij dit project aan de orde zijn gekomen. Deze labels worden gegenereerd op basis van de onderliggende prijzen/beurzen. Samen vormen ze een unieke vingerafdruk.