Projectdetails
!!Description
In deze wedstrijd worden jongeren uit de derde graad lager onderwijs in team uitgedaagd om een creatieve oplossing te zoeken voor concrete maatschappelijke uitdagingen. Deze uitdagingen worden geformuleerd door wetenschappers vanuit verschillende wetenschapsdomeinen. De teams moeten voor deze uitdagingen gebruik maken van innovatieve technologieën, waaronder artificiële intelligentie.
Via een coachingstraject worden de leerlingen begeleid in het proces en de inhoudelijke uitwerking van hun uitdaging. De uitdagingen en randvoorwaarden worden zodanig vormgegeven dat leerlingen zichzelf ontwikkelen op vlak van digitale geletterdheid, onderzoekend en ontwerpend leren en de volgende 21ste-eeuwse vaardigheden:
- creatief denken
- samenwerken
- communiceren
- kritisch denken
- problemen oplossen
- computationeel denken
Op een beurs/expositie later in het schooljaar presenteren de teams vervolgens hun resultaat, een werkende (deel)realisatie, alsook (een evaluatie van) het doorlopen proces. Op deze beurs komt het wedstrijdelement naar voor: de projecten worden daar beoordeeld door een jury van experten. De presentatie van de resultaten aan een jury biedt de teams ook een kans om hun spreek- en presentatie vaardigheid te tonen.
Via een coachingstraject worden de leerlingen begeleid in het proces en de inhoudelijke uitwerking van hun uitdaging. De uitdagingen en randvoorwaarden worden zodanig vormgegeven dat leerlingen zichzelf ontwikkelen op vlak van digitale geletterdheid, onderzoekend en ontwerpend leren en de volgende 21ste-eeuwse vaardigheden:
- creatief denken
- samenwerken
- communiceren
- kritisch denken
- problemen oplossen
- computationeel denken
Op een beurs/expositie later in het schooljaar presenteren de teams vervolgens hun resultaat, een werkende (deel)realisatie, alsook (een evaluatie van) het doorlopen proces. Op deze beurs komt het wedstrijdelement naar voor: de projecten worden daar beoordeeld door een jury van experten. De presentatie van de resultaten aan een jury biedt de teams ook een kans om hun spreek- en presentatie vaardigheid te tonen.
Acroniem | VLOV219 |
---|---|
Status | Actief |
Effectieve start/einddatum | 1/09/24 → 31/08/25 |
Keywords
- AI
- Lagere School
Flemish discipline codes in use since 2023
- Other computer engineering, information technology and mathematical engineering not elsewhere classified