Projectdetails
!!Description
Dit project onderzoekt hoe de Engelse, Franse en Italiaanse
periodieke pers uit de Restauratie (1816-31) verschillende facetten
van ‘weerbarstigheid’ interpreteerde in de receptie van nationale en
internationale romans. De focus ligt op recensies van romans die het
thema uitgebreid aankaarten. Weerbarstigheid wordt breed opgevat
als de uiting van niet-conforme of dissidente elementen, zoals
verboden verlangens, vormen van ‘incorrect’ denken, tegendraads
gedrag of de ondermijning van morele normen. Het onderzoek
vergelijkt onderbelichte aspecten van de interculturele relaties tussen
deze landen en toont aan hoe de pers postrevolutionaire culturele
identiteiten op het continent mee vorm gaf. De drie
hoofddoelstellingen van het onderzoek zijn:
a) de gegevens rond de perceptie van weerbarstigheid in de
recensies van de romans catalogiseren en analyseren dankzij de
uitgebreide studie van een ruim corpus aan geprinte bronnen, met
oog voor de transculturele dimensie;
b) de studie van de postrevolutionaire periode in vraag stellen via
een complexe, maar identificeerbare conceptuele categorie, om zo
discursieve praktijken uit verschillende tradities collectief te
analyseren;
c) een methodologisch kader creëren om dergelijke transculturele
fenomenen in andere geografische en temporele contexten te
bestuderen.
De methodologie omvat benaderingen uit de Digital Humanities (DH),
literatuursociologie en comparatieve literatuur, aangevuld met
toepassingen uit de receptietheorie.
periodieke pers uit de Restauratie (1816-31) verschillende facetten
van ‘weerbarstigheid’ interpreteerde in de receptie van nationale en
internationale romans. De focus ligt op recensies van romans die het
thema uitgebreid aankaarten. Weerbarstigheid wordt breed opgevat
als de uiting van niet-conforme of dissidente elementen, zoals
verboden verlangens, vormen van ‘incorrect’ denken, tegendraads
gedrag of de ondermijning van morele normen. Het onderzoek
vergelijkt onderbelichte aspecten van de interculturele relaties tussen
deze landen en toont aan hoe de pers postrevolutionaire culturele
identiteiten op het continent mee vorm gaf. De drie
hoofddoelstellingen van het onderzoek zijn:
a) de gegevens rond de perceptie van weerbarstigheid in de
recensies van de romans catalogiseren en analyseren dankzij de
uitgebreide studie van een ruim corpus aan geprinte bronnen, met
oog voor de transculturele dimensie;
b) de studie van de postrevolutionaire periode in vraag stellen via
een complexe, maar identificeerbare conceptuele categorie, om zo
discursieve praktijken uit verschillende tradities collectief te
analyseren;
c) een methodologisch kader creëren om dergelijke transculturele
fenomenen in andere geografische en temporele contexten te
bestuderen.
De methodologie omvat benaderingen uit de Digital Humanities (DH),
literatuursociologie en comparatieve literatuur, aangevuld met
toepassingen uit de receptietheorie.
Acroniem | OZR3607 |
---|---|
Status | Geëindigd |
Effectieve start/einddatum | 1/10/20 → 30/09/22 |
Keywords
- digital humanities
- journalism studies
- comparitive literature
Flemish discipline codes in use since 2023
- Journalism studies
- Theory and methodology of literary studies not elsewhere classified
- Media discourse reception
- Stylistics and textual analysis
- Sociology of literary texts
Vingerafdruk
Verken de onderzoeksgebieden die bij dit project aan de orde zijn gekomen. Deze labels worden gegenereerd op basis van de onderliggende prijzen/beurzen. Samen vormen ze een unieke vingerafdruk.