De rol van automatische en bewuste mentale inbeelding in multizintuiglijke digitale consumentenomgevingen.

Projectdetails

!!Description

De COVID-19-pandemie en de daaropvolgende veranderingen in de gewoonten en voorkeuren van de
consument hebben het online winkelen gestimuleerd. Een tekortkoming in het online aankooptraject
van de consument is echter het gebrek aan zintuiglijke input (voornamelijk enkel audiovisuele
informatie) waardoor onzekerheid ontstaat bij de productbeoordeling en mogelijk ontevredenheid bij
de levering van het product. Omdat consumenten het product niet fysiek kunnen inspecteren en
uitproberen in een online winkelomgeving, zijn ze meestal afhankelijk van mentale beelden
(voorstelling van hoe het product aanvoelt, ruikt, smaakt). Dit project onderzoekt het effect van
haptisch inbeelding op consumentenreacties in de online winkelomgeving. In het bijzonder willen we
een beter begrip ontwikkelen van (1) bewuste en automatische haptische beelden (Wat is het
verschil in onderliggende bronnen en impact op consumentenreacties?), (2) de invloed van
crossmodale correspondenties, AR en VR op haptische inbeelding en de daaropvolgende
consumentenreacties, en (3) de effecten van haptische inbeelding (verrijkt met crossmodale
correspondenties, AR en VR) op de tevredenheid met het product na levering en productretour. Deze
onderzoeksdoelstellingen worden onderzocht via een mix van meetinstrumenten (e.g., impliciete
associatie testen, mouse tracking, productevaluaties en werkelijk gedrag) en een combinatie van
labo-experimenten en veldonderzoek
AcroniemFWOAL1102
StatusActief
Effectieve start/einddatum1/01/2431/12/27

Keywords

  • zintuiglijke beelden
  • crossmodale correspondenties
  • sensorische faciliterende technologieën

Flemish discipline codes in use since 2023

  • Consumer behaviour
  • Marketing channels and retailing

Vingerafdruk

Verken de onderzoeksgebieden die bij dit project aan de orde zijn gekomen. Deze labels worden gegenereerd op basis van de onderliggende prijzen/beurzen. Samen vormen ze een unieke vingerafdruk.