Het beroep van leraar is meer dan ooit belangrijk in onze samenleving. De laatste jaren werden dan ook verschillende onderzoeken uitgevoerd in het kader van het aantrekken en behouden van leerkrachten. Door deze onderzoeken werd nuttige informatie verzameld omtrent de sociografie, de tijdsbesteding, de werktevredenheid e.d. van leraren. Maar pas in contrast met andere beroepsgroepen kan de eigenheid, de aantrekkingskracht en de tekorten van het lerarenberoep volledig in kaart worden gebracht. In dit onderzoek zal de sociografie en de loopbaan van de lerarengroep vergeleken worden met deze van andere beroepsgroepen. Dit zal gebeuren aan de hand van reeds beschikbare databestanden, waarbij we zowel cross-sectioneel als longitudinaal te werk zullen gaan. Het onderzoek kan opgedeeld worden in drie onderzoeksluiken. Een eerste onderzoeksluik omvat de sociografie op basis van cross-sectionele gegevens, een tweede gaat dieper in op de loopbaan van leraren in vergelijking met andere beroepsgroepen aan de hand van zowel cross-sectionele analyses als longitudinale analyses. In het derde onderzoeksluik worden zowel leraars als ex-leraars via focusgroep-interviews bevraagd om dieper in te gaan op de motieven tot keuze voor het beroep, dan wel de keuze voor een ander beroep.