In onze hedendaagse maatschappij wordt vaak geschermd met de term 'gelijkheid'. Ons ideaal van een egalitaire samenleving is echter gebaseerd op het principe van een meritocratie, waarbij ongelijkheden gebaseerd zijn op 'achievement' of verdienste. Dit maakt dat de oorzaak van bestaande ongelijkheden toegeschreven worden aan individuele tekortkomingen of een gebrek aan inspanning. Sedert lange tijd wordt evenwel onderzoek uitgevoerd naar het effect van toegeschreven kenmerken op sociale mobiliteit en weet men dat deze de competitie vervalsen. Men wordt achtergesteld omdat men vrouw of migrant is of omdat men uit een lager sociaal milieu afkomstig is, terwijl men daar zelf niets aan kan doen.
In het kader van het steunpunt Studie en Schoolloopbanen concentreert de TOR-onderzoeksgroep zich op de Sociale Ongelijkheid in Schoolloopbanen, de Overgang van school naar werk en de Eerste jaren op de arbeidsmarkt (SOSOE). Op basis van de SONAR-gegevens, die verzameld werden gedurende de looptijd van het steunpunt Loopbanen doorheen het Onderwijs naar de Arbeidsmarkt, wordt ingegaan op de thema's gender, etniciteit en sociale ongelijkheid. Het in kaart brengen van deze ongelijkheden, hun onderlinge verbanden en het uitklaren van de factoren die verantwoordelijk zijn voor de (arbeids)positie die mensen innemen in onze maatschappij, laten toe te werken aan een meer 'gelijke' samenleving (voor de volledige inhoud van het onderzoeksprogramma van het Steunpunt SSL, zie de website van het Steunpunt Studie en Schoolloopbanen. Hierboven wordt enkel het VUB-luik beschreven).