TRANSBASO: Verbetering van de educatieve en sociale efficiëntie van de overgang tussen primair en voortgezet onderwijs: innovaties voor het veld.

  • Kavadias, Dimokritos (Administrative Promotor)
  • Van Houtte, Mieke (Co-Promoter)
  • Van Avermaet, Piet (Coördinator)
  • Dehertogh, Britt (Co-Promoter)
  • Mahieu, P (Co-Promoter)
  • Van Kerckhove, Christian (Co-Promoter)

Projectdetails

!!Description

Transbaso is een interuniversitair SBO-onderzoeksproject gefinancierd door IWT.* Doel van het onderzoeksproject is processen van school- en studiekeuze bij de overgang van basis- naar secundair onderwijs onderzoeken in de steden Antwerpen en Gent. Daarnaast is het eveneens de bedoeling tools te ontwikkelen die deze overgang vlotter zouden moeten doen verlopen en vervolgens de effectiviteit van deze tools onderzoeksmatig vast te stellen.
Transbaso is een innovatief valorisatie- en onderzoeksproject voor de Vlaamse onderwijscontext. Het feit dat school- en studie-oriënteringsprocessen sterk sociaal gedetermineerd zijn, is zeer goed gedocumenteerd. Elk selectiemoment in de onderwijscarrière van kinderen fungeert als een sociale drempel. Een van de eerste cruciale drempels in het Vlaamse onderwijssysteem is de transitie van het basis- naar het secundair onderwijs. We weten echter weinig over deze processen zelf en over de effectiviteit van interventies en de dynamische interacties tussen de verschillende betrokkenen bij school- en studie-oriëntering. Transbaso is daarom uiterst relevant, zowel vanuit een sociaal als een economisch perspectief. Sociaal gedetermineerde studie- en schooloriëntatieprocessen leiden tot sociale ongelijkheid, maar ook tot onjuiste toewijzingen van menselijk kapitaal en tot een structureel verlies van economische meerwaarde. Meerdere bij het onderwijs betrokken actoren (o.a. schooldirecties, sociale en economische organisaties, schoolbegeleidingsdiensten en het Vlaamse Ministerie van Onderwijs) beschouwen Transbaso dan ook als een essentieel en noodzakelijk toegepast onderzoeksproject, als we het Vlaamse onderwijs aan de top willen behouden.
AcroniemIWT643
StatusGeëindigd
Effectieve start/einddatum1/01/1431/12/22

Flemish discipline codes

  • Political history
  • History
  • Other economics and business
  • Economic development, innovation, technological change and growth

Keywords

  • education
  • political history
  • Transition from primary to secondary education in a rigidly tracked system

    Boone, S., Seghers, M. & Van Houtte, M., 2018, Educational choices, transitions and aspirations in Europe: systemic, institutional and subjective challenges. Aina, T. & Nicola, I. (redactie). Abingdon: Routledge, blz. 53-70 (Routledge Research in International and Comparative Education).

    Onderzoeksoutput: ChapterResearchpeer review

    7 Citaten (Scopus)