Projecten per jaar
Projectdetails
!!Description
Een groeiende populatie van ouderen met ernstige ziekten die palliatieve en levenseindezorg (EoL)
nodig hebben, vormt een uitdaging voor de volksgezondheid. Een belangrijke strategie is om de
gemeenschapscapaciteit voor EoL-zorg te ontwikkelen door de autonomie en de kennis van mensen
over het doodssysteem te vergroten via levenseindevorming. Dit vermogen wordt Death Literacy
genoemd, kennis en vaardigheden via dewelke mensen toegang verkrijgen tot, handelen naar EoLzorgopties en deze begrijpen. Echter, onderzoek is nodig om Death Literacy’s determinanten,
bemiddelende factoren en beoogde uitkomsten te onderzoeken en om te testen of het didactische
aanleren van Death Literacy de invloed van echte ervaringen kan vervangen. Dit project bestaat uit 3
werkpakketten (WP). WP1 voert een scoping review uit van Death Literacy en andere concepten die
doodsgerelateerde attitudes, kennis en vaardigheden meten om een causaal model voor Death
Literacy te bouwen. WP2 test ons model uit WP1 via een longitudinale populatiecohortstudie
(N=1416) van Death Literacy op 3 momenten onder mensen met een recente verlieservaring,
palliatieve zorg vrijwilligers en het brede publiek. WP3 test de impact van de End-of-Life Aid Skills for
Everyone cursus op Death Literacy. We meten Death Literacy met behulp van de Death Literacy
Index onder N=180 deelnemers op 3 momenten en onderzoeken de ervaringen van deelnemers via
N=15-20 semi-gestructureerde interviews.
nodig hebben, vormt een uitdaging voor de volksgezondheid. Een belangrijke strategie is om de
gemeenschapscapaciteit voor EoL-zorg te ontwikkelen door de autonomie en de kennis van mensen
over het doodssysteem te vergroten via levenseindevorming. Dit vermogen wordt Death Literacy
genoemd, kennis en vaardigheden via dewelke mensen toegang verkrijgen tot, handelen naar EoLzorgopties en deze begrijpen. Echter, onderzoek is nodig om Death Literacy’s determinanten,
bemiddelende factoren en beoogde uitkomsten te onderzoeken en om te testen of het didactische
aanleren van Death Literacy de invloed van echte ervaringen kan vervangen. Dit project bestaat uit 3
werkpakketten (WP). WP1 voert een scoping review uit van Death Literacy en andere concepten die
doodsgerelateerde attitudes, kennis en vaardigheden meten om een causaal model voor Death
Literacy te bouwen. WP2 test ons model uit WP1 via een longitudinale populatiecohortstudie
(N=1416) van Death Literacy op 3 momenten onder mensen met een recente verlieservaring,
palliatieve zorg vrijwilligers en het brede publiek. WP3 test de impact van de End-of-Life Aid Skills for
Everyone cursus op Death Literacy. We meten Death Literacy met behulp van de Death Literacy
Index onder N=180 deelnemers op 3 momenten en onderzoeken de ervaringen van deelnemers via
N=15-20 semi-gestructureerde interviews.
Acroniem | FWOAL1113 |
---|---|
Status | Actief |
Effectieve start/einddatum | 1/01/24 → 31/12/27 |
Keywords
- Doodgeletterdheid
- Palliatieve zorg voor de volksgezondheid
- Barmhartige gemeenschappen
Flemish discipline codes in use since 2023
- Epidemiology
- Health promotion and policy
- Palliative care and end-of-life care
- Sociology of education
- Sociology of health
Vingerafdruk
Verken de onderzoeksgebieden die bij dit project aan de orde zijn gekomen. Deze labels worden gegenereerd op basis van de onderliggende prijzen/beurzen. Samen vormen ze een unieke vingerafdruk.
projecten
- 1 Actief
-
IRP16: Onderzoek en Sociale Verandering ter bevordering van Compassionate Communities (RESOCO)
Deliens, L., De Donder, L., Cohen, J., Chambaere, K., Dury, S., Dierckx, E., Verté, D., Schotte, C., Theuns, P., Baetens, I., De Gieter, S., Lombaerts, K., De Backer, F., Spruyt, B., Van Droogenbroeck, F., Vanroelen, C. & Ryckewaert, M.
1/11/19 → 31/10/26
Project: Fundamenteel