Een groeiende interesse bestaat voor de adoptie van geavanceerde
representaties van plenoptische beeldmateriaal, die een hogere
resolutie en rijkere 3D voorstelling van de reële wereld toelaten.
Huidige plenoptische modaliteiten bieden een rijke ervaring:
puntenwolken leveren een representatie in de scèneruimte, en
lichtvelden zijn een projectie van de 3D scène in het observatievlak,
terwijl hologrammen een projectie leveren met behulp van
golfgebaseerd lichtvoorplantingsmodel.
Al deze representaties zijn gebaseerd op een discrete representatie
van de 3D scène of haar projectie, wat betekent dat de representatie
niet compleet is. Voor intermediaire gezichtspunten zijn dan
bijkomende berekeningen nodig, hetgeen dikwijls het geval is bij
interactieve visualisatie van fotorealistische beeldmateriaal. Helaas
leidt dit dan dikwijls tot een suboptimale beeldkwaliteit omdat nietlineariteiten, bijvoorbeeld occlusies en randen, niet correct worden
weergegeven.
Dit onderzoek richt zich op het ontwerp van een flexibele, compacte
doch complete plenoptische representatie van een geünificeerde
beeldmodaliteit die de efficiënte extractie van lichtvelden en
hologrammen toelaat in een statisch fotografisch scenario. Een
dergelijke voorstelling vereist de definitie van een continue 5D
functie, die rekening houdt met de observatiepositie en kijkhoek.
Onderzoek is geconcentreerd op geschikte representatiemodellen,
geassocieerde codeeralgoritmen en visuele kwaliteitsevaluatie.