Wat je niet ziet, leer je niet: Een onderzoek naar de rol van saillantie in de initiële verwerking van morfologie in tweedetaalverwerving

Projectdetails

!!Description

De cognitieve mechanismen van aandacht en bewustzijn spelen een
cruciale rol in het leren van een tweede taal (T2), maar weinig is
bekend over hun exacte aard en rol. Veel factoren zijn voorgesteld
die de aandacht voor en het bewustzijn van leerders van nieuwe
taalvormen in een T2 beïnvloeden. Sommige daarvan zijn leerder- of
context-bepaald, anderen zijn inherent aan de taalvorm zelf. Deze
laatste bepalen de saillantie van de vorm. Onderzoekers geloven dat
de saillantie van een taalvorm haar leermoeilijkheid bepaalt, maar
weinig onderzoek heeft dit direct en systematisch onderzocht. Dit is
precies wat het huidige onderzoek beoogt. Aan de hand van
analyses van de oogbewegingen van T2-leerders wanneer ze nieuwe
grammaticale vormen (artikelen, suffixen) van verschillende soorten
en graden van saillantie tegenkomen tijdens het lezen van teksten in
een semi-artificiële taal (Englishti), onderzoeken we hoe de saillantie
van vormen de aandacht van de leerder voor die vormen bepaalt.
Aan de hand van een vragenlijst meten we het niveau van bewustzijn
dat leerders hebben van een nieuwe vorm en zijn betekenis tijdens
het lezen. Door middel van 3 experimenten die zowel de geïsoleerde
als de interactie-effecten van verschillende soorten sailliantie
onderzoeken in combinatie met leerder- en contextspecifieke
variabelen, willen we meer inzicht krijgen in de aard en rol van
salliantie in taalverwerving en hoe dit kan worden toegepast om het
leren van talen te optimaliseren.
AcroniemFWOTM1073
StatusActief
Effectieve start/einddatum1/11/2131/10/23

Keywords

  • SLA
  • opvallendheid
  • aandacht en bewustzijn

Flemish discipline codes

  • Cognitive processes
  • Learning and behaviour
  • Grammar
  • Language acquisition
  • Psycholinguistics and neurolinguistics