Projectdetails
!!Description
Jongeren uit generation Z zijn ‘digital natives’ en maken meestal geen onderscheid meer tussen hun online en offline sociale omgeving. Ondanks het feit dat het dagelijks leven, en zeker dat van jongeren, niet meer voorgesteld kan worden zonder digitale media, zijn er nog steeds belangrijke hiaten in de kennis over wie voordeel haalt uit online sociale interactie en sociale steun en onder welke omstandigheden. Het feit dat het sociale leven van adolescenten zich steeds meer online afspeelt, wat nog versneld werd door de recente COVID-19 pandemie, benadrukt het belang van het vergaren van gedetailleerde kennis over de impact van online communicatie op het mentaal welzijn van de adolescent. Daarom onderzoekt het huidige project of er bepaalde ‘profielen’ zijn van adolescenten die wel/geen voordeel halen uit online communicatie en of er bepaalde omstandigheden zijn die een positieve impact van online
communicatie faciliteren/ inhiberen. Verder onderzoekt dit project de impact van een online interventie op de vaardigheid om online verbinding te maken met anderen. Een innovatieve Ecologically Momentary Assessment (EMA) aanpak wordt gehanteerd om deze associaties na te gaan in een naturalistische context en temporeel dichtbij de eigenlijke online interactie. Dit project zal belangrijke informatie verschaffen voor het theoretisch kader over (online) communicatie en mentaal welzijn en zal ook praktische vertalingen naar de laagdrempelige psychologische hulpverlening stimuleren.
communicatie faciliteren/ inhiberen. Verder onderzoekt dit project de impact van een online interventie op de vaardigheid om online verbinding te maken met anderen. Een innovatieve Ecologically Momentary Assessment (EMA) aanpak wordt gehanteerd om deze associaties na te gaan in een naturalistische context en temporeel dichtbij de eigenlijke online interactie. Dit project zal belangrijke informatie verschaffen voor het theoretisch kader over (online) communicatie en mentaal welzijn en zal ook praktische vertalingen naar de laagdrempelige psychologische hulpverlening stimuleren.
Acroniem | OZR3950 |
---|---|
Status | Actief |
Effectieve start/einddatum | 1/06/22 → 31/05/26 |
Keywords
- Sociale Media
- Mentale gezondheid
- Jongeren
Flemish discipline codes in use since 2023
- Social and emotional development
Vingerafdruk
Verken de onderzoeksgebieden die bij dit project aan de orde zijn gekomen. Deze labels worden gegenereerd op basis van de onderliggende prijzen/beurzen. Samen vormen ze een unieke vingerafdruk.