Samenvatting
De bedoeling van deze studiedag is de deelnemers een overzicht geven van de belangrijkste functies die het begrip aandacht behelst, evenals het toepassen van deze kennis in de praktijk van aandachtsstoornissen bij kinderen.
Er wordt uitgegaan van algemene vraagstellingen: Wat is aandacht? Waarom is aandacht nodig? Welke processen hebben aandacht nodig, d.w.z. welke processen zijn automatisch en welke niet? Wat is de relatie met het begrip bewustzijn? Ontwikkelen alle aandachtsprocessen zich op dezelfde manier? Worden alle aandachtsprocessen vrijwillig uitgevoerd? Er worden zowel gerichte als verdeelde aandachtsprocessen bestudeerd.
Vanuit dit theoretisch kader leggen we een verband met de problematiek van de aandachtsstoornissen. De theoretische uiteenzettingen worden afgewisseld met demonstraties op computer, waarbij de deelnemers zelf aandachtstaken kunnen uitvoeren.
Er wordt uitgegaan van algemene vraagstellingen: Wat is aandacht? Waarom is aandacht nodig? Welke processen hebben aandacht nodig, d.w.z. welke processen zijn automatisch en welke niet? Wat is de relatie met het begrip bewustzijn? Ontwikkelen alle aandachtsprocessen zich op dezelfde manier? Worden alle aandachtsprocessen vrijwillig uitgevoerd? Er worden zowel gerichte als verdeelde aandachtsprocessen bestudeerd.
Vanuit dit theoretisch kader leggen we een verband met de problematiek van de aandachtsstoornissen. De theoretische uiteenzettingen worden afgewisseld met demonstraties op computer, waarbij de deelnemers zelf aandachtstaken kunnen uitvoeren.
Originele taal-2 | Dutch |
---|---|
Tijdschrift | SIG: Studiedagen en workshops voor professionele hulpverleners (06/02/2008 - Destelbergen) |
Status | Published - 2008 |
Keywords
- aandacht
- aandachtsstoornissen