Samenvatting
In een pre-internet tijdperk was de manier waarop consumenten naar informatie zochten enigszins makkelijker in te schatten voor zowel marketeers als onderzoekers; zoekopties waren eerder beperkt. Vandaag worden consumenten echter geconfronteerd met allerlei soorten nieuwe informatiebronnen. Het internet, en meer specifiek user generated content (UGC), voorziet nieuwe manieren en kansen om informatie te zoeken voorafgaand aan een aankoopbeslissing. Vaak ligt binnen UGC-studies de nadruk op de motivatie van de consument: 'Waarom creëren mensen content?'. Weinig aandacht gaat echter uit naar het gebruik van deze soort van interpersoonlijke peer-to-peer informatie als een informatiebron tijdens de pre-aankoop fase. Dit desondanks het feit dat search - of het zoeken naar informatie - een belangrijke rol speelt binnen het aankoopbeslissingsproces van een consument. In deze paper, gebaseerd op een literatuurstudie en een online kwantitatief onderzoek (N=279) uitgevoerd in de periode mei/juni 2009, proberen we een antwoord te formuleren op de vraag: 'Wat betekent user generated informatie voor de pre-buy fase van consumenten?' Op basis van de opdeling tussen zoek- en ervaringsgoederen, werd ervoor gekozen de aandacht toe te spitsen op een specifieke casestudy: het gebruik van UGC als informatiebron voorafgaand aan de aankoop van een wagen. Belangrijke theoretische concepten met betrekking tot dit onderzoek zijn ondermeer zoekgedrag, diffusie van innovaties en word of mouth. Bij wijze van algemene conclusie kan gesteld worden dat internet een belangrijke plaats inneemt binnen het zoekgedrag van consumenten. Online word of mouth, en meer specifiek UGC, wordt gepercipieerd als een cruciale bron van informatie. Zelfs in die mate dat ze het belang van strong tie advies van familieleden en vrienden overstijgt. De paper geeft inzicht in recente ontwikkelingen binnen het onderzoeksdomein consumentengedrag en search, maar er blijven ook enkele issues nog verder te onderzoeken. Mensen zijn namelijk niet geneigd zomaar iedereen om advies te vragen; fysieke en sociale nabijheid spelen hier een belangrijke rol. Sinds het ontstaan van internet hoéf je als mens niet meer in elkaars fysieke nabijheid te verkeren om informatie uit te wisselen. Je bent als online gebruiker ook zeker niet enkel verbonden met mensen die je daadwerkelijk kent. Hoewel we online met erg veel mensen in aanraking komen, wil dit niet zeggen dat deze contacten altijd even bruikbaar, nuttig of betrouwbaar zijn. Binnen het aansluitend doctoraatsonderzoek gaan we daarom op zoek naar de voorwaarden waaraan een bron moet voldoen om als waardevol te worden ervaren en in welke mate dit nog steeds gerelateerd is aan social proximity. Hoe beoordeel je de mening of het advies van een online weak tie? Hoe vinden consumenten hun weg doorheen de overvloed aan (user generated) informatie online?
Originele taal-2 | Dutch |
---|---|
Titel | Etmaal van de Communicatiewetenschap 2011’, 24-25 January 2011, Universiteit Twente, Enschede, Nederland. |
Status | Published - 2011 |
Evenement | Unknown - Duur: 1 jan 2011 → … |
Conference
Conference | Unknown |
---|---|
Periode | 1/01/11 → … |
Keywords
- User generated content
- Consumentengedrag
- Vertrouwen