Commissioned report(VLOR):Het curriculum in het hoger onderwijs uitgedaagd Slottekst Erasmus+-project curriculumdesign (The curriculum in higher education challenged Closing text Erasmus+ project curriculum design): Het curriculum in het hoger onderwijs

Cis Van Den Bogaert, Isabelle De Ridder , Carine De Smet, Tine Aelter , Quinten Desmyter , Pieter Soete , Ellen Vandenplas, Noël Vercruysse , Hilde Willaert , Emel Kiliç, Hugo Uvin, Maxime Leurquin

Onderzoeksoutput: Commissioned report

Samenvatting

Het curriculum in het hoger onderwijs uitgedaagd Slottekst Erasmus+-project curriculumdesign (The curriculum in higher education challenged
Closing text Erasmus+ project curriculum design)
The society of the 21st century is facing a multitude of challenges in the social, cultural, economic, demographic, and technological domains. In order to provide graduates of higher education with the appropriate competences that enable them to actively and meaningfully participate in and shape a rapidly evolving society, increasing demands are placed on the curriculum. In this sense, higher education is increasingly expected to work on internationalization, innovation, employability, citizenship, democratization, sustainability, social engagement, interdisciplinarity, and more. These themes should somehow be reflected in the curriculum. Within the framework of the Erasmus+ project, the Vlor examined how institutions can deal with these aspects.

The Vlor conducted an Erasmus+ project that was initiated by the Flemish Ministry of Education and Training. The closing text presented today is the result of discussions within the steering group and exchanges with experts from Europe. The project's steering group1 created an initial note and presented it to a small group of foreign experts. During a workshop in May 20172, they participated in discussions on the foundations of the note in order to shape the final reflective text. The text was subsequently supplemented following a Peer Learning Activity (PLA) in November 2017 (Part I)3 and in March 2018 (Part II)4, during which speakers from different countries presented various practical examples.

1 De stuurgroep werd opgericht binnen de Vlor en werd voorgezeten door Cis Van Den Bogaert (Universiteit Antwerpen). De andere leden van de stuurgroep waren: Tine Aelter (Vlaamse Hogescholenraad), Jo Breda (Vlaamse Interuniversitaire Raad), Quinten Desmyter (Vlaamse Vereniging voor Studenten), Rachelle DuBois (Vlaamse Verenging voor Studenten), Bart Hempen (Vlaamse Hogescholenraad), Yvan Hystentruyt (Vlaamse Vereniging voor Studenten), Emel Kilic (Socio-culturele partners), Maxime Leurquin (Vlaamse Verenging voor Studenten), Pieter Soete (Nederlands- Vlaams Accreditatie Orgaan), Hugo Uvin (personeelsgeleding, COC), Patrick Van den Bosch (onafhankelijk waarnemer en rapporteur, cel kwaliteitszorg Vlaamse Universiteiten- en Hogescholenraad), Ellen Vandenplas (Vlaams Ministerie voor Leefmilieu, Natuur en Energie), Noël Vercruysse (Ministerie Onderwijs en Vorming), Piet Verhesschen (Vlaamse Interuniversitaire Raad), Hilde Willaert (personeelsgeleding, ACOD). Het secretariaat van de stuurgroep, zowel inhoudelijk als logistiek, was in handen van Isabelle De Ridder (Vlor) en Carine De Smet (Vlor).
2 Experten die deelnamen aan de workshop op 2 mei 2017 in Brussel: Ben Brabon (Higher Education Academy, UK), Liz Thomas (Edge Hill University, UK), Bruce Macfarlane (University of Southhampton, UK), Michaela Horvathova (Center for Curriculum Redesign, UK), Tine Sophie Praitz (University of Southeast Norway).
3 Deelnemende landen aan Peer Learning Activity van 16 en 17 november 2017 in Brussel: België (Vlaanderen), Denemarken, Frankrijk, IJsland, Kroatië, Nederland, Slovenië. Verenigd Koninkrijk, Zweden.
4 Deelnemende landen aan de Peer Learning Activity van 8 en 9 maart 2018 in Rome: België (Vlaanderen), Italië en Spanje.
Originele taal-2Dutch
Plaats van productie Brussel
Uitgeverij VLOR (Vlaamse Onderwijs Raad)
Aantal pagina's24
Volume04/2018
StatusPublished - 18 apr 2018

Citeer dit