Samenvatting
Doel van de studie. Zorgbehoevende ouderen, hebben heel wat 'niet medische' (zorg) kosten.
Om tegemoet te komen aan deze kosten bestaan er twee systemen : de 'Tegemoetkoming voor Hulp aan Bejaarden'(THAB) en de Vlaamse Zorgverzekering (VZ) . Uit eerder onderzoek (Aerts, 1997) blijkt dat de toeleiding een groot probleem is. Via dit onderzoek werd de mate van bekendheid van deze systemen nagegaan: dit is immers een eerste vereiste om er gebruik van te kunnen maken.
Methode. Er werd door 197 thuiswonende 65 - plussers ( Vlaams - Brabant ) een vragenlijst ingevuld . Hierbij werden volgende factoren nagegaan : kennis over het bestaan van deze systemen, kennis over de inhoud ervan en de manier/mate waarop men geïnformeerd is.
Resultaten. Meer dan de helft van de respondenten, die nog nooit een aanvraag ingediend hebben voor deze
tegemoetkomingen, blijken deze ook niet te kennen. Merkwaardig genoeg zijn diegenen met een betere gezondheid beter geïnformeerd.
De VZ is beter gekend is dan de THAB (grotere naambekendheid). Daarentegen zien we wel dat de respondenten beter weten wat de THAB inhoudt. Bij beide tegemoetkomingen komen steeds de mutualiteiten naar voor als belangrijkste informatiekanaal. Tot slot vindt het grootste deel van de respondenten dat het verspreiden van informatie over beide tegemoetkomingen beter kan.
Conclusies. Niettegenstaande diverse grootschalige informatiecampagnes, zijn deze systemen nog te weinig gekend. Heel wat ouderen putten dus hun maatschappelijke rechten niet uit.
Om tegemoet te komen aan deze kosten bestaan er twee systemen : de 'Tegemoetkoming voor Hulp aan Bejaarden'(THAB) en de Vlaamse Zorgverzekering (VZ) . Uit eerder onderzoek (Aerts, 1997) blijkt dat de toeleiding een groot probleem is. Via dit onderzoek werd de mate van bekendheid van deze systemen nagegaan: dit is immers een eerste vereiste om er gebruik van te kunnen maken.
Methode. Er werd door 197 thuiswonende 65 - plussers ( Vlaams - Brabant ) een vragenlijst ingevuld . Hierbij werden volgende factoren nagegaan : kennis over het bestaan van deze systemen, kennis over de inhoud ervan en de manier/mate waarop men geïnformeerd is.
Resultaten. Meer dan de helft van de respondenten, die nog nooit een aanvraag ingediend hebben voor deze
tegemoetkomingen, blijken deze ook niet te kennen. Merkwaardig genoeg zijn diegenen met een betere gezondheid beter geïnformeerd.
De VZ is beter gekend is dan de THAB (grotere naambekendheid). Daarentegen zien we wel dat de respondenten beter weten wat de THAB inhoudt. Bij beide tegemoetkomingen komen steeds de mutualiteiten naar voor als belangrijkste informatiekanaal. Tot slot vindt het grootste deel van de respondenten dat het verspreiden van informatie over beide tegemoetkomingen beter kan.
Conclusies. Niettegenstaande diverse grootschalige informatiecampagnes, zijn deze systemen nog te weinig gekend. Heel wat ouderen putten dus hun maatschappelijke rechten niet uit.
Originele taal-2 | Dutch |
---|---|
Pagina's (van-tot) | 46-47 |
Aantal pagina's | 2 |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Gerontologie en Geriatrie |
Volume | 41 |
Status | Published - 2010 |