Samenvatting
De aarde warmt op, de wegen slibben dicht, roetdeeltjes verstikken ons, zuren regen tast onze gebouwen en gewassen aan en de aardolie geraakt op. Onze huidige voertuigen dragen hiertoe sterk bij. De onderzoeksgroep MOBI is er van overtuigt dat een duurzame oplossing enkel en alleen gevonden kan worden wanneer rekening wordt gehouden met sociale, economische, ecologische en technologische factoren. De werking van MOBI belichaamt zo'n multidisciplinaire aanpak. De onderzoekers van dit research team hebben een technische en/of een economische opleiding genoten zodat de onderzoeksgroep een zeer brede expertise betreffende milieuvriendelijke mobiliteit, transport en logistiek kan aanbieden. De socio economische aspecten worden door onze de economisten van onze onderzoeksgroep uitgevoerd (zie artikel over duurzame stadsdistributie). . In die context werkt MOBI samen met zowel verschillende overheidsinstanties als met verscheidene partners in de industrie. Zo werd in samenwerking met de verschillende gewesten (VL, WA, BR) de Ecoscore ontwikkeld, een methode die iedereen toelaat de milieuprestaties van een voertuig te berekenen, en neemt MOBI deel aan de door de Vlaamse overheid recentelijk opgestarte proeftuinen voor elektrische voertuigen. Verder wordt er samengewerkt met grote bedrijven zoals Nike en De Lijn, Volvo Cars, Van Hool en Umicore.
MOBI richt zijn onderzoek op tal van mogelijke oplossingen om de negatieve impact van onze mobiliteit op ons milieu te beperken. Wanneer het gebruik van een wagen niet vermeden kan worden zijn milieuvriendelijke voertuigtechnologieën onontbeerlijk. Onderzoek naar elektrische voertuigen behoort dan ook tot één van de speerpunten van MOBI.
MOBI analyseerde de meeste voertuigtechnologieën/brandstoffen (diesel, benzine, LPG, CNG, biobrandstoffen, biogas, waterstof, batterij elektrisch, hybride elektrisch en brandstofcel elektrische voertuigen) door middel van een levenscyclusanalyse (LCA). Een levenscyclusanalyse bestudeert de invloed van een product of een dienst op het milieu over zijn gehele levenscyclus. Bij het vergelijken van producten is het belangrijk om alle levensfasen (delven van de grondstoffen, productie, distributie, gebruik, afvalverwerking) in acht te nemen.
Elektrische motoren zijn zeer efficiënt, waardoor elektrische voertuigen beter scoren dan alle andere voertuigtechnologieën voor wat betreft de impact op de klimaatverandering. Een elektrisch voertuig rijdend op elektriciteit geproduceerd van hernieuwbare bronnen zoals wind- en waterkracht zal ook steeds beter scoren op verzuring, eutroficatie, gezondheid, uitputting van fossiele grondstoffen en luchtkwaliteit dan een andere voertuigtechnologie.
MOBI richt zijn onderzoek op tal van mogelijke oplossingen om de negatieve impact van onze mobiliteit op ons milieu te beperken. Wanneer het gebruik van een wagen niet vermeden kan worden zijn milieuvriendelijke voertuigtechnologieën onontbeerlijk. Onderzoek naar elektrische voertuigen behoort dan ook tot één van de speerpunten van MOBI.
MOBI analyseerde de meeste voertuigtechnologieën/brandstoffen (diesel, benzine, LPG, CNG, biobrandstoffen, biogas, waterstof, batterij elektrisch, hybride elektrisch en brandstofcel elektrische voertuigen) door middel van een levenscyclusanalyse (LCA). Een levenscyclusanalyse bestudeert de invloed van een product of een dienst op het milieu over zijn gehele levenscyclus. Bij het vergelijken van producten is het belangrijk om alle levensfasen (delven van de grondstoffen, productie, distributie, gebruik, afvalverwerking) in acht te nemen.
Elektrische motoren zijn zeer efficiënt, waardoor elektrische voertuigen beter scoren dan alle andere voertuigtechnologieën voor wat betreft de impact op de klimaatverandering. Een elektrisch voertuig rijdend op elektriciteit geproduceerd van hernieuwbare bronnen zoals wind- en waterkracht zal ook steeds beter scoren op verzuring, eutroficatie, gezondheid, uitputting van fossiele grondstoffen en luchtkwaliteit dan een andere voertuigtechnologie.
Originele taal-2 | Dutch |
---|---|
Titel | Behoorlijk duurzaam |
Redacteuren | Crosstalks |
Uitgeverij | VUBPRESS |
ISBN van geprinte versie | 978-90-5487-692-2 |
Status | Published - 2011 |