Samenvatting

In het licht van de academisch omstreden rol van topsport voor de samenleving, is het waardevol om inzicht te hebben in hoe de bevolking de maatschappelijke waarde van topsport inschat. Niet in het minst omdat de bevolking als belastingbetaler de hoofdsponsor is van het topsportbeleid en er wordt verondersteld dat zij een heleboel positieve zaken halen uit topsport (denk aan plezier, trots, identiteit...). Maar verrassend genoeg kan op basis van het bestaande onderzoek worden gesteld dat inzichten in de publieke opinie volstrekt ontoereikend zijn (Funahashi et al., 2015). Daarom wil deze studie deze leemte in de literatuur opvullen. Meer bepaald hebben we aan een grote groep Belgen (n=1600) vragen gesteld omtrent:
• Vindt de bevolking topsport belangrijk?
• Is de bevolking trots op de sportieve prestaties van Belgische atleten?
• Leeft topsport onder de bevolking?
• Heeft topsport volgens de bevolking een maatschappelijke return; en zo ja, welke?
• Is er een draagvlak onder de bevolking voor het besteden van belastinggeld aan
topsport?
• Hoe graag wil de bevolking Olympisch succes? Is men bereid hiervoor (meer) te
betalen?
• Welke topsporters zijn onze sporthelden?
• Welke betekenis en rol hebben topsporters?
Originele taal-2Dutch
TitelPraktijkgids Sportmanagement
UitgeverijF & G Partners
Pagina's83-116
Aantal pagina's33
ISBN van geprinte versie90 6716 330 9
StatusPublished - 2018

Citeer dit