Samenvatting
In dit hoofdstuk verkennen we wat de discusieve psychologie kan bijdragen aan de analyse van communicatie-inhouden. Deze benadering biedt een relevant perspectief dat (onder meer) gebruikt kan worden om een breed
scala aan gemedieerde communicatie en interactie te analyseren. Denk bij- voorbeeld aan krantenartikels, discussieprogramma’s op radio of televisie, maar ook onlinemediateksten zoals X-data (voorheen Twitter), blogposts, opmerkingen op nieuwswebsites of gesprekken binnen onlinegemeen- schappen. Vooraleer zelf aan de slag te gaan, is het belangrijk te begrijpen wat deze benadering inhoudt en waar ze vandaan komt. Alleen zo kan een onderzoeker op een juiste manier gebruikmaken van de discursieve psychologie bij de analyse van gemedieerde communicatie en interactie.
scala aan gemedieerde communicatie en interactie te analyseren. Denk bij- voorbeeld aan krantenartikels, discussieprogramma’s op radio of televisie, maar ook onlinemediateksten zoals X-data (voorheen Twitter), blogposts, opmerkingen op nieuwswebsites of gesprekken binnen onlinegemeen- schappen. Vooraleer zelf aan de slag te gaan, is het belangrijk te begrijpen wat deze benadering inhoudt en waar ze vandaan komt. Alleen zo kan een onderzoeker op een juiste manier gebruikmaken van de discursieve psychologie bij de analyse van gemedieerde communicatie en interactie.
Vertaalde titel van de bijdrage | Discursive psychology |
---|---|
Originele taal-2 | Dutch |
Titel | Analyse van mediateksten en gemedieerde communicatie-inhouden |
Subtitel | Theoretische perspectieven en methodologische benaderingen |
Redacteuren | Leen d'Haenens, Joke Bauwens, Willem Joris |
Plaats van productie | Brussel |
Uitgeverij | ASP / VUBPRESS |
Pagina's | 169-186 |
Aantal pagina's | 186 |
ISBN van geprinte versie | 9789461175243 |
Status | Published - 2023 |