Samenvatting
Lerarenopleidingen in Vlaanderen en Nederland worden meer dan vroeger geconfronteerd met een toegenomen heterogene instroom van studenten. Dat is een positieve ontwikkeling omdat we willen dat de samenstelling van het lerarenkorps op een school aan afspiegeling is van de leerlingenpopulatie. We hechten aan diversiteit in een onderwijsteam dat wil zeggen: diversiteit in etniciteit, in sociaal economische afkomst en in gender. Een verbreding van de instroom is eveneens noodzakelijk omdat we zeker in de komende jaren te maken krijgen met een grote uitstroom van gepensioneerde leraren waarvoor vervanging uit nieuwe instroom moet komen. Het is dus zaak deze nieuwe, diverse instroom voor het beroep op te leiden dat wil zeggen binnen de opleiding te houden en gekwalificeerd te laten afstuderen. Dat impliceert daarnaast ook dat er ter dege kan worden ingespeeld op de individuele verschillen tussen studenten die instromen in de lerarenopleidingen. Zoals bekend, starten niet alle eerstejaarsstudenten op dezelfde lijn, en spelen zowel meer stabiel op te vatten studentkenmerken (o.a. sociaal-economische status, etniciteit, vooropleiding) als dynamische factoren (o.a. leervaardigheden en motivatie) hierin een verklarende rol waarom sommige studenten vlotter doorstromen dan anderen...
Originele taal-2 | Dutch |
---|---|
Pagina's (van-tot) | 3-5 |
Aantal pagina's | 3 |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Lerarenopleiders |
Volume | 33 |
Status | Published - 2012 |
Keywords
- studierendement
- Lerarenopleiding