Samenvatting
Met 7-8% van het BNP is de bouwsector een belangrijke economische motor voor Vlaanderen en België. Dat merken we ook op onze snelwegen: maar liefst 25% van het vrachtverkeer heeft te maken met de bouwsector. Jaarlijks worden er over de Belgische wegen ruim 53 miljoen ton gepalletiseerde goederen vervoerd1. In het segment van de bouwmaterialen alleen al zou er een reëel potentieel zijn van 6 à 7 miljoen ton goederen per jaar, die in aanmerking komen voor een modal shift van de weg naar de waterweg. Op vraag van sectorfederaties Fema en Feproma heeft het VIM (Vlaams Instituut voor Mobiliteit) het project Build over Water (BOW) opgezet. Het project bestaat uit 2 delen. Parallel met het modelproject zorgt het VIM voor een analyse van de stromen van bouwmaterialen in België en voert ze een haalbaarheidsstudie uit voor een (op termijn) zelfbedruipende economische activiteit. Met dit initiatief willen het VIM en sectororganisaties Feproma en Fema onderzoeken of het concept van Regionale Watergebonden Distributiecentra (RWDC) een oplossing kan bieden aan de mobiliteitsproblematiek die de bouwsector ondervindt en wat hiervoor de kritische succesfactoren zijn.
Originele taal-2 | Dutch |
---|---|
Plaats van productie | Diepenbeek |
Uitgeverij | Vlaams Instituut voor Mobiliteit (VIM) |
Aantal pagina's | 47 |
Status | Published - nov 2012 |