Experimenteel bepaalde celparameters van lithium batterijen met FreedomCAR model

Hasan Culcu, Peter Van Den Bossche, Joeri Van Mierlo (Redacteur)

Onderzoeksoutput: Commissioned report

Samenvatting

Batterijen worden meestal per cel getest. Maar meestal is meer dan een cel nodig voor een toepassing en de eigenschappen van een pakket van cellen is niet dezelfde als die van een cel. In andere gevallen wordt het gehele module getest zonder naar de individuele cellen te kijken, terwijl de zwakste cel de performantie van het pakket zal beinvloeden. Dit onderzoek zal verdergaan dan de pakket benadering bij batterijen: de karakteristieken van individuele cellen zullen bepaald worden terwijl de cellen inbegrepen zijn in een pakket. Het batterijmodel bestaat in vele onderzoeken uit een ideale spanningsbron en een eenvoudige inwendige weerstand. Hier wordt de geavanceerde FreedomCAR batterijmodel gebruikt: twee inwendige weerstanden en twee condensatoren worden beschouwd. Meestal worden batterijen getest met zeer lage constante stromen (tot 5% van de nominale stroom) om een hoge capaciteitswaarde te tonen aan de klant, terwijl de klant de batterijkarakteristieken eist bij reële omstandigheden. Hier worden de parameters bepaald bij hoge pulsstromen. Het model komt voor 99% (+-1%) overeen met de metingen. Dit betekent dat het model zeer nauw bij de realiteit ligt. Drie types lithium-ion batterijmodules van 6-7 cellen zijn getest. De parameters zullen bepaald worden op pakketniveau en op celniveau.
Originele taal-2Dutch
UitgeverijUnknown
StatusPublished - 15 sep 2008

Publicatie series

NaamTetra project

Keywords

  • batterij
  • lithium
  • parameters
  • inwendige weerstand
  • model

Citeer dit