Samenvatting
Het doel van onze studie was om een gecombineerde water safety test naar waarde te schatten t.o.v. een traditionele zwemtest van 50m en deze te vergelijken met de perceptie van Veilige Zwemmer van het kind door de expert. Dit onderzoek werd afgenomen bij leerlingen lager onderwijs, telkens in de laatste twee lessen schoolzwemmen, wat impliceert dat de leerlingen dus in deze lessen de eindtermen zwemmen dienden te behalen. Na een pilootstudie met 39 leerlingen uit een 4de leerjaar, werd het uiteindelijke onderzoek gevoerd bij leerlingen uit vijf klassen van het 6de leerjaar.
De traditionele zwemtest bestond uit zelfstandig te water gaan, gevolgd door 50m zwemmen in een zwemslag naar keuze en uit het zwembad komen zonder gebruik te maken van het trapje. Bijkomend werden volgende parameters ook gemeten: de duur van de zwemtest (opgenomen door expert) als indicator voor zwemsnelheid en een score op perceptie Veilige Zwemmer toegekend door de klasleerkacht.
Tijdens de tweede testles werd de water safety test afgenomen zowel door de leerkracht als door een expert. Tot slot werd, na de afname van water safety test in de laatste les, aan de leerkracht opnieuw gevraagd een score perceptie Veilige Zwemmer te geven voor elk kind. Ook de expert kende hiervoor, onafhankelijk van de leerkracht, een score toe.
De traditionele zwemtest bestond uit zelfstandig te water gaan, gevolgd door 50m zwemmen in een zwemslag naar keuze en uit het zwembad komen zonder gebruik te maken van het trapje. Bijkomend werden volgende parameters ook gemeten: de duur van de zwemtest (opgenomen door expert) als indicator voor zwemsnelheid en een score op perceptie Veilige Zwemmer toegekend door de klasleerkacht.
Tijdens de tweede testles werd de water safety test afgenomen zowel door de leerkracht als door een expert. Tot slot werd, na de afname van water safety test in de laatste les, aan de leerkracht opnieuw gevraagd een score perceptie Veilige Zwemmer te geven voor elk kind. Ook de expert kende hiervoor, onafhankelijk van de leerkracht, een score toe.
Originele taal-2 | Dutch |
---|---|
Pagina's | 39-45 |
Aantal pagina's | 7 |
Volume | 232 |
Specialist publicatie | Vlaams Tijdschrift voor Sportbeheer |
Uitgever | Vlaams Instituut voor Sportbeheer en Recreatiebeleid |
Status | Published - 2013 |