Projecten per jaar
Samenvatting
Het medialandschap is in constante verandering. Gedrukte kranten staan onder druk van tendensen als digitalisering en mediaconvergentie, waardoor hun plaats in het medialandschap aan verandering onderhevig is. De perceptie bestaat dat de krant het moeilijk heeft en een medium van het verleden is. Jongeren zouden in deze tijden van internet en digitale televisie geen interesse meer vertonen in een 'oubollig' medium als de krant. Nochtans wordt de krant beschouwd als een waardevolle actor in het democratische bestel, want door zijn informatieve en opiniërende functie draagt de krant bij tot goed geïnformeerd burgerschap. Hoewel bovenstaande percepties uitvergrotingen zijn van onderliggende waarheden - zoals deze studie zal betogen - is het aanwakkeren van de interesse in kranten bij jongeren geen overbodige luxe. Het project Kranten in de Klas probeert op haar manier hieraan bij te dragen.
Kan het aanreiken van kranten jongeren aanzetten tot het (frequenter en beter) lezen van kranten? En stimuleert werken met kranten op school de mediakritische zin van jongeren? Dat zijn de twee hamvragen waar het media-educatieproject Kranten in de Klas (voortaan KiK genoemd) rond draait.
Het project is een initiatief van de Vlaamse Dagbladpers en geniet de steun van de Vlaamse overheid. Het ging van start tijdens het schooljaar 2003-2004 en laat sindsdien elk jaar veel jongeren in aanraking laat komen met de wereld van de kranten. KiK biedt gedurende twee weken niet alleen elke dag gratis kranten aan in scholen, maar biedt daarnaast verschillende educatieve tools aan die leerkrachten ondersteunen in dit project.
Dit onderzoeksrapport biedt een evaluatie van KiK 2010. Het werd opgesteld door het Centrum voor Media- en Cultuurstudies (Cemeso) dat verbonden is aan de vakgroep communicatiewetenschappen van de Vrije Universiteit Brussel. In opdracht van het departement Cultuur, Jeugd, Sport en Media (CJSM) van de Vlaamse overheid werd een kwalitatieve evaluatie gemaakt van het media-educatieproject KiK bij leerlingen en leerkrachten uit de derde graad van het lager en secundair onderwijs.
Kan het aanreiken van kranten jongeren aanzetten tot het (frequenter en beter) lezen van kranten? En stimuleert werken met kranten op school de mediakritische zin van jongeren? Dat zijn de twee hamvragen waar het media-educatieproject Kranten in de Klas (voortaan KiK genoemd) rond draait.
Het project is een initiatief van de Vlaamse Dagbladpers en geniet de steun van de Vlaamse overheid. Het ging van start tijdens het schooljaar 2003-2004 en laat sindsdien elk jaar veel jongeren in aanraking laat komen met de wereld van de kranten. KiK biedt gedurende twee weken niet alleen elke dag gratis kranten aan in scholen, maar biedt daarnaast verschillende educatieve tools aan die leerkrachten ondersteunen in dit project.
Dit onderzoeksrapport biedt een evaluatie van KiK 2010. Het werd opgesteld door het Centrum voor Media- en Cultuurstudies (Cemeso) dat verbonden is aan de vakgroep communicatiewetenschappen van de Vrije Universiteit Brussel. In opdracht van het departement Cultuur, Jeugd, Sport en Media (CJSM) van de Vlaamse overheid werd een kwalitatieve evaluatie gemaakt van het media-educatieproject KiK bij leerlingen en leerkrachten uit de derde graad van het lager en secundair onderwijs.
Originele taal-2 | Dutch |
---|---|
Uitgeverij | Unknown |
Aantal pagina's | 78 |
Status | Published - 12 nov 2010 |
Projecten
- 1 Afgelopen