Leervermogen als metacompetentie: Ontwikkelbaarheid en loopbaanuitkomsten

Nicky Dries, Tim Vantilborgh, Roland Pepermans, Linda Venneman

    Onderzoeksoutput: Articlepeer review

    1 Citaat (Scopus)

    Samenvatting

    De huidige studie, waarin leidinggevenden werknemers die aan hen rapporteren beoordeelden, focuste zich op de volgende twee onderzoeksvragen: (1) is leervermogen ontwikkelbaar; en (2) op welke manier manifesteert leervermogen zich op de werkvloer en in de loopbaan? Wat betreft de eerste onderzoeksvraag vonden we geen effect van leeftijd en werkervaring op leervermogen; we vonden echter wel verbanden met loopbaanvariëteit en opleidingsniveau. Met betrekking tot de tweede onderzoeksvraag zagen we onze hypothesen grotendeels bevestigd. Leervermogen bleek een significante voorspeller te zijn van on-the-job leren en prestatiebeoordelingsscore. Wat betreft de loopbaanuitkomst aantal ontvangen promoties, daarentegen, vonden wij geen volledige bevestiging van de gehypotheseerde verbanden met leervermogen. Uit de data bleek eveneens dat de loopbaanvariëteit van de beoordeelde werknemers eerder laag was, wat impliceert dat hun motivatie om actief op zoek te gaan naar leerervaringen buiten bepaalde geografische, organisationele en functionele grenzen laag was, ongeacht hun leervermogen, en dat het ideaaltype van de flexibele, "boundaryless" loopbaan dus nog geen alomtegenwoordige realiteit is.
    Originele taal-2Dutch
    Pagina's (van-tot)365-385
    Aantal pagina's21
    TijdschriftGedrag & Organisatie
    Volume4
    Nummer van het tijdschrift21
    StatusPublished - 2008

    Keywords

    • leervermogen
    • loopbaanvariëteit
    • on-the-job leren

    Citeer dit