Samenvatting

<<Ik wil niet naar school. Leerlingen missen "goesting" om te leren. Scholen moeten leerlingen motiveren. Leerbereidheid van leerlingen aanwakkeren. Motivatie of moetivatie? Leerlingen motiveren door Europees projectwerk. >> Het is slechts een greep uit de titels die boven de vele artikels omtrent leermotivatie prijken. Onderzoek klaagt reeds jaren aan hoe de leermotivatie van leerlingen vermindert naarmate zij hun schoolloopbaan doorlopen. In 2015 resulteerde dit in 7,2% en 15,8% vroegtijdige schoolverlaters in respectievelijk Vlaanderen en Brussel. Het fenomeen doet zich ook voor buiten de landsgrenzen. Een kwart van de 15-jarigen geeft aan geen belang te hechten aan hun schools presteren (OESO, 2011). In Europa verlieten ongeveer 6 miljoen (12,7%) jongeren tussen de 18 en 24 jaar hun school met hoogstens een diploma van het lager secundair onderwijs (Eurostat, 2014). De gevolgen voor deze jongeren reiken ver. Zo lopen ze bijvoorbeeld meer risico op werkloosheid en een lager loon, en ervaren ze meer moeilijkheden om met de huidige kennismaatschappij om te gaan (OESO, 2011). Het klopt, de uitdagingen omtrent een lage leermotivatie worden vaak pas zichtbaar in het secundair onderwijs. Echter, de sleutel tot een oplossing ligt misschien wel in het basisonderwijs. Benaderen we bovenstaande uitdaging proactief, dan kunnen we leerlingen reeds in het basisonderwijs uitrusten met strategieën die schoolmoeheid tegen gaan. Mits de nodige omkadering kunnen leerlingen zelf hun motivatie en hun leren in handen nemen. In het basisonderwijs?! Ja, zeker in het basisonderwijs! In dit artikel bekijken we hoe we vanuit zelfsturend leren de uitdaging om schoolmoeheid te counteren kunnen aanpakken.
Vertaalde titel van de bijdrageLet me steer! The essence of self-motivation.
Originele taal-2Dutch
Volume58
Nee229
Specialist publicatieSchool- en Klaspraktijk
UitgeverGarant / Maklu
StatusAccepted/In press - 1 jan 2017

Vingerafdruk

Duik in de onderzoeksthema's van 'Laat mij zelf sturen! De essentie van zelfmotivatie.'. Samen vormen ze een unieke vingerafdruk.

Citeer dit