Samenvatting
De kunst van op een zinvolle manier om te gaan met de alomtegenwoordige media noemen we mediageletterdheid.Omdat media ons dagelijks omringen, zijn drie vaardigheden broodnodig: media kennen, media begrijpen en zelf media creëren.
Onder het eerste verstaan we de vaardigheden om de wegwijzers in onze informatiesamenleving te lezen en zonder handleiding te kunnen hanteren. Media begrijpen slaat op de kritische omgang met de media: hoe functioneren ze, hoe werken ze op ons in en wat hebben ze ons te bieden? Onder zelf media creëren rekenen we alle vaardigheden die ons in staat moeten stellen om actief mee te bouwen aan media en de verspreiding van informatie en om de media te gebruiken voor onze zelfexpressie.
Maak mij wat wijs wil de meervoudigheid van mediageletterdheid in kaart brengen en inzichten geven voor een zorgvuldige omgang met de media die ons leven sturen. Kunnen wij kinderen en jongeren, die opgroeien met de digitale media, nog iets leren? Kunnen ouderen iets van jongeren leren in hun omgang met de media? Welke kunst moet je verstaan om televisie te kijken en reclame te begrijpen? Zijn wij het gebruik van de oude gedrukte media, zoals het boek en de krant, verleerd? Met jong en oud voor ogen, besteedt dit boek aandacht aan de problemen van toegang tot de media (digitale kloof), gebruik en kennis begrip van de media, en zelf creëren van de media.
Onder het eerste verstaan we de vaardigheden om de wegwijzers in onze informatiesamenleving te lezen en zonder handleiding te kunnen hanteren. Media begrijpen slaat op de kritische omgang met de media: hoe functioneren ze, hoe werken ze op ons in en wat hebben ze ons te bieden? Onder zelf media creëren rekenen we alle vaardigheden die ons in staat moeten stellen om actief mee te bouwen aan media en de verspreiding van informatie en om de media te gebruiken voor onze zelfexpressie.
Maak mij wat wijs wil de meervoudigheid van mediageletterdheid in kaart brengen en inzichten geven voor een zorgvuldige omgang met de media die ons leven sturen. Kunnen wij kinderen en jongeren, die opgroeien met de digitale media, nog iets leren? Kunnen ouderen iets van jongeren leren in hun omgang met de media? Welke kunst moet je verstaan om televisie te kijken en reclame te begrijpen? Zijn wij het gebruik van de oude gedrukte media, zoals het boek en de krant, verleerd? Met jong en oud voor ogen, besteedt dit boek aandacht aan de problemen van toegang tot de media (digitale kloof), gebruik en kennis begrip van de media, en zelf creëren van de media.
Originele taal-2 | Dutch |
---|---|
Uitgeverij | LannooCampus |
Aantal pagina's | 240 |
ISBN van geprinte versie | 978-90-209-8949-6 |
Status | Published - 15 okt 2010 |
Keywords
- mediageletterdheid