Samenvatting
In 2006 deed de vakgroep Agogische Wetenschappen van de Vrije Universiteit
Brussel onderzoek naar de uitgangspunten, eigenschappen en voorwaarden
m.b.t. de educatieve functie van het sociaal-cultureel volwassenenwerk
(Buffel, e.a., 2006). Hoofdbedoeling was om de beroepskrachten uit de sector
aan het woord te laten over hun educatieve praktijk. Diegenen die het
educatieve werk doen werden m.a.w. als informatiebron en expert centraal
gesteld. Hoe verwoorden zij hun professionele uitgangspunten? Hoe kijken
sociaal-cultureel werkers aan tegen externe prikkels zoals beleidsontwikkelingen
en de evolutie van de (vormings)markt? En wat vinden bevoorrechte
getuigen, die vaak met één voet uit het veld staan, van de verschillende
ontwikkelingen in het educatieve veld? Via een open bevragingsmethode
en een kwalitatieve analyse brachten we verschillen en
gemeenschappelijkheden in benadering, aanpak en verwachting in de sociaal-
culturele sector in kaart. De specifieke relatie tussen sociaal-cultureel
werk en educatie werd op inhoud en vorm ontrafeld vanuit het perspectief
van mensen uit de sector zelf. Hier geven we het verhaal van beroepskrachten
en sleutelfiguren beknopt weer en diepen we enkele aangehaalde thema's
dieper uit met als doel dit als materiaal voor reflectie en stof tot discussie
aan de sector te presenteren
Brussel onderzoek naar de uitgangspunten, eigenschappen en voorwaarden
m.b.t. de educatieve functie van het sociaal-cultureel volwassenenwerk
(Buffel, e.a., 2006). Hoofdbedoeling was om de beroepskrachten uit de sector
aan het woord te laten over hun educatieve praktijk. Diegenen die het
educatieve werk doen werden m.a.w. als informatiebron en expert centraal
gesteld. Hoe verwoorden zij hun professionele uitgangspunten? Hoe kijken
sociaal-cultureel werkers aan tegen externe prikkels zoals beleidsontwikkelingen
en de evolutie van de (vormings)markt? En wat vinden bevoorrechte
getuigen, die vaak met één voet uit het veld staan, van de verschillende
ontwikkelingen in het educatieve veld? Via een open bevragingsmethode
en een kwalitatieve analyse brachten we verschillen en
gemeenschappelijkheden in benadering, aanpak en verwachting in de sociaal-
culturele sector in kaart. De specifieke relatie tussen sociaal-cultureel
werk en educatie werd op inhoud en vorm ontrafeld vanuit het perspectief
van mensen uit de sector zelf. Hier geven we het verhaal van beroepskrachten
en sleutelfiguren beknopt weer en diepen we enkele aangehaalde thema's
dieper uit met als doel dit als materiaal voor reflectie en stof tot discussie
aan de sector te presenteren
Vertaalde titel van de bijdrage | Meanings of socio-cultural education |
---|---|
Originele taal-2 | Dutch |
Titel | Gids sociaal-cultureel en educatief werk |
Uitgeverij | Kluwer Mechelen |
Pagina's | 219-234 |
Aantal pagina's | 15 |
Volume | 2008 |
ISBN van geprinte versie | 90-6716-345-7 |
Status | Published - 2008 |
Publicatie series
Naam | Gids sociaal-cultureel en educatief werk |
---|---|
Nummer | Juni |