Mediabezit en –gebruik bij minderjarigen: de rol van de socio-economische status

Silke Lissens, Jo Renate Bauwens

Onderzoeksoutput: Commissioned report

Samenvatting

Wie het mediabezit en -gebruik van kinderen en jongeren wil bestuderen, moet niet enkel rekening houden met hun leeftijd. Deze benadering voedt immers de idee dat er zoiets bestaat als digital natives (Prensky, 2001) en een Net generation (Tapscott, 1998). Het suggereert dat kinderen en jongeren, binnen hun respectievelijke leeftijdscategorie, op gelijke mediavoet staan. De macro-wereld waarin ze vandaag opgroeien is inderdaad doordrongen van en verweven met Informatie- en communicatie technologie(ICT), maar in hun micro-wereld, de individuele sociale werkelijkheid waarin ze leven en die ze beleven, is dat niet vanzelfsprekend. Er moet dus ook aandacht worden besteed aan de context waarin kinderen en jongeren opgroeien omdat die bepaalt of er uberhaupt en hoeveel traditionele media en ICT aanwezig zijn in huis, de plaats waar en de mate waarin ze kunnen of mogen worden geconsulteerd en de wijze waarop dit verloopt.
Originele taal-2Dutch
UitgeverijAdLit
Aantal pagina's32
StatusPublished - 2015

Bibliografische nota

Een rapport in het kader van het AdLit onderzoeksproject

Keywords

  • young people
  • children
  • social inequality
  • media literacy
  • advertising literacy
  • media use

Citeer dit