Projecten per jaar
Samenvatting
Wie het mediabezit en -gebruik van kinderen en jongeren wil bestuderen, moet niet enkel rekening houden met hun leeftijd. Deze benadering voedt immers de idee dat er zoiets bestaat als digital natives (Prensky, 2001) en een Net generation (Tapscott, 1998). Het suggereert dat kinderen en jongeren, binnen hun respectievelijke leeftijdscategorie, op gelijke mediavoet staan. De macro-wereld waarin ze vandaag opgroeien is inderdaad doordrongen van en verweven met Informatie- en communicatie technologie(ICT), maar in hun micro-wereld, de individuele sociale werkelijkheid waarin ze leven en die ze beleven, is dat niet vanzelfsprekend. Er moet dus ook aandacht worden besteed aan de context waarin kinderen en jongeren opgroeien omdat die bepaalt of er uberhaupt en hoeveel traditionele media en ICT aanwezig zijn in huis, de plaats waar en de mate waarin ze kunnen of mogen worden geconsulteerd en de wijze waarop dit verloopt.
Originele taal-2 | Dutch |
---|---|
Uitgeverij | AdLit |
Aantal pagina's | 32 |
Status | Published - 2015 |
Bibliografische nota
Een rapport in het kader van het AdLit onderzoeksprojectKeywords
- young people
- children
- social inequality
- media literacy
- advertising literacy
- media use
Projecten
- 1 Afgelopen
-
IWT684: ADLIT: reclamewetenschap in een nieuwe mediaomgeving: onderzoek naar de kennis over de overtuiging van minderjarigen in relatie tot nieuwe advertentie-indelingen.
Bauwens, J. R., Cauberghe, V., De Pelsmacker, P., Valcke, M., Valcke, P. & Walravens, M.
1/09/14 → 31/08/18
Project: Fundamenteel