Samenvatting
In welke richting zullen of moeten musea evolueren? Hoe blijven ze (of worden ze opnieuw) relevant en betekenisvol voor een samenleving? Musea moeten een zakelijke strategie ontwikkelen, meer ondernemer worden en samenwerkingsverbanden met publieke en private partners smeden. Het probleem is evenwel dat het museum steevast het uitgangspunt vormt. Alsof dit een soort van afgewerkt product zou zijn dat zondermeer in een business model kan ingepast worden. Niets is minder waar. Een grondige denkoefening over het museum van de toekomst, duurzaamheid, betekenissen op lange termijn, heeft immers gevolgen voor de museale organisatie in zijn totaliteit. Een efficiënte zakelijke strategie kan pas uitgewerkt worden wanneer er eerst een stevige weg van reflecties en visievorming is afgelegd. Althans, dat is de stelling die we in deze bijdrage trachten aan te tonen.
Originele taal-2 | Dutch |
---|---|
Pagina's (van-tot) | 44-52 |
Aantal pagina's | 9 |
Tijdschrift | Faro / Tijdschrift over cultureel erfgoed |
Volume | 4 |
Nummer van het tijdschrift | 3 |
Status | Published - 1 okt 2011 |