Analysis of the CO2 and non-CO2 Climate Impacts of Aviation: Recommendations and Tools for Mitigation.

Vertaalde titel van de scriptie/masterproef: Analysis of the CO2 and non-CO2 Climate Impacts of Aviation: Recommendations and Tools for Mitigation.

Scriptie/Masterproef: Doctoral Thesis

Samenvatting

Dit werk beschrijft op een gedetailleerde manier hoe de luchtvaart een invloed uitoefent op het klimaat van de Aarde. De uitgevoerde analyse heeft aangetoond dat de groeipatronen van de sector diens efficiëntieverbeteringen overstijgen. Indien men wenst te vermijden dat het aandeel van de luchtvaart in het geheel van menselijke bijdragen aan klimaatverandering niet zou toenemen in de toekomst zal het dus nodig zijn om aangepaste maatregelen te voorzien.
De luchtvaart is een bijzonder complexe sector wat betreft haar invloed op het klimaat. Die complexiteit is grotendeels te verklaren door de plaats waar een belangrijk deel van de emissies gebeurt (de hogere troposfeer). Een illustratie hiervan is dat "luchtvaart-geïnduceerde wolkenvorming" verantwoordelijk is voor het leeuwendeel van de huidige radiatieve forcering tengevolge van de luchtvaart. Een efficiënt klimaatbeleid zou dus zowel de CO2- als niet-CO2-gerelateerde effecten van de luchtvaart moeten integreren.
Een overzicht van de verschillende beschikbare grootheden ter evaluatie van de schade die de luchtvaart teweegbrengt aan het klimaatsysteem verduidelijkt waarom het niet mogelijk is om een globaal beeld te schetsen aan de hand van één enkele indicator. De analyse kan namelijk variëren naargelang de geselecteerde tijdshorizonten en naargelang de geografische afbakening die gemaakt wordt.
De verscheidende maatregelen (alternatieve brandstoffen, technologische aanpassingen, operationele verbeteringen, enz.) die ter beschikking staan van de beleidsmakers en van de verschillende belanghebbenden worden uit de doeken gedaan. Hoewel verscheidene maatregelen kunnen bijdragen tot een beperking van de impact van de luchtvaart op klimaat, is er echter geen enkele alleenstaande maatregel die zou volstaan om de toename van de emissies tengevolge van de groei van de sector te compenseren. De meest aangepaste aanpak bestaat dus uit een gebalanceerd pakket van technologische en wetgevende maatregelen.
Eén van de essentiële aspecten in de context van de mildering van de impact van luchtvaart op klimaat bestaat erin om gedragspatronen te wijzigen. Een belangrijke rol is hierbij weggelegd voor "klimaat impact rekentools". De beschikbare rekentools vertonen echter significante beperkingen (meestal zorgen ze slechts voor een berekening van de CO2-uitstoot). Omwille daarvan werd er een nieuw, meer omvattend instrument ontwikkeld, genaamd "Aviactor". Aviactor verschaft meer informatie omtrent niet-CO2 gebonden klimaatseffecten en automatiseert emissie-inventarissen.
In een notendop bevat dit werk:
- een uitvoerige beschrijving van de verbanden tussen luchtvaart en klimaat;
- een waaier van mogelijke maatregelen om de impact van de luchtvaart op het klimaat te beperken. Deze (technische, marktgebaseerde en beleids-) maatregelen worden geëvalueerd naar efficiëntie en haalbaarheid;
- de ontwikkeling en beschrijving van de meest uitvoerige on-line "climate impact calculator" totnogtoe (Aviactor);
- een bijdrage tot de bewustmaking van het publiek en van de beleidsmakers omtrent (de complexiteit van) deze problematiek.
Datum prijs22 okt. 2010
Originele taalEnglish
BegeleiderJoeri Van Mierlo (Promotor), Rik Pintelon (Jury), Jacques Tiberghien (Jury), Philippe Lataire (Jury), Peter Van Den Bossche (Jury), Jean-Pascal Van Ypersele De Strihou (Jury) & Robert Joumard (Jury)

Keywords

  • luchtvaart
  • climat
  • klimaat
  • changement climatique

Citeer dit

'