Samenvatting
In deze studie werden studenten van de faculteit LK aan de Vrije Universiteit Brussel (N=267) onderzocht met Kolb's Learning Style Inventory om: a) hun leerstijl te bepalen, b)verschillen tussen de leerstijlen van studenten lichamelijke opvoeding (N=149) en van studenten kinesitherapie (N=118) te onderzoeken, c) mogelijke relaties tussen hun leerstijl en andere factoren na te gaan. Kolb's beschrijft 4 leerstijlen die zich vormen uit de leercirkel waarin hij de dimensies actief experimenteren en reflectief waarnemen tegenover concreet ervaren en abstracte begripsvorming plaatst. Uit de combinatie van de verschillende dimensies resulteren volgende leerstijlen: doener (AE/CE) die zich vooral richt op actie en experimenteren, dromer (RW/CE) die veel belang heeft bij visuele ondersteuningen en demonstraties, denker ( RW/AB) waarvoor het belangrijk is om alle mogelijke theorie te begrijpen voor praktijkoefeningen, en beslisser (AB/AE) die graag een gestructureerde uitleg krijgt waarmee hij snel aan de slag kan.Uit de analyse van de resultaten concluderen de onderzoekers de kenmerkende leerstijlen in beide richtingen dezelfde zijn ( hoofdzakelijk dromer en beslisser) maar dat de behaalde score op de leerstijl van studenten lichamelijke opvoeding significant verschilt ten opzichte van de score op de leerstijl van studenten kinesitherapie, maar dat factoren zoals leeftijd, geslacht, voorkeur naar tewerkstelling, opleiding in het secundair onderwijs en het sportprofiel geen enkel significant verband houden met hun leerstijl. Met de analyse van onze retestgegevens weerlegt dit onderzoek enkele kritieken over de betrouwbaarheid van het instrument, en sluit het zich aan bij de vele voorstanders van Kolb's opvattingen over leren.
Datum prijs | 8 sep. 2008 |
---|---|
Originele taal | Dutch |
Begeleider | Evert Zinzen (Promotor), Kristine De Martelaer (Co-promotor), Herlinda Van Looy (Jury) & Paul Wylleman (Jury) |
Keywords
- leerstijlen
- Kolb
- Lichamelijke Opvoeding
- Revalidatiewetenschappen en kinesitherapie