Competenties van topsportstudenten bij de transitie naar hoger onderwijs

Scriptie/Masterproef: Master's Thesis

Samenvatting

Situering
Heel wat topsportstudenten studeren na het secundair onderwijs verder waardoor ze de transitie naar het hoger onderwijs maken terwijl ze op het hoogste niveau aan sport blijven doen. De combinatie van beide carrières wordt een duale carrière genoemd. Volgens de literatuur ervaren topsportstudenten uitdagingen op verschillende niveaus tijdens hun duale carrière. Onderzoek naar de competenties die nodig zijn om deze duale carrière succesvol te initiëren is echter beperkt.
Doelstelling
In deze thesis wordt er onderzocht welke competenties (kennis, vaardigheden, attitude en ervaring) topsportstudenten nodig hebben om een succesvolle transitie van secundair naar hoger onderwijs te maken. Hierbij worden de competenties op atletisch, academisch, psychologisch, psychosociaal en financieel ontwikkelingsniveau onderzocht (Wylleman, Reints en De Knop, 2013).
Methode
Er werd retrospectief onderzoek gedaan door middel van semigestructureerde interviews. Negen topsportstudenten en drie onafhankelijke experten namen deel aan deze studie. De interviews werden getranscribeerd ad verbatim en nadien thematisch geanalyseerd via Nvivo.
Resultaten
De resultaten worden per ontwikkelingsniveau besproken en gecategoriseerd. Deelnemers somden competenties op de vijf ontwikkelingsniveaus op en haalden verder ook competenties aan die gebruikt kunnen worden op meerdere niveaus (=overdraagbare/transfereerbare competenties).
Conclusie
Topsportstudenten hebben competenties nodig op zowel atletisch, psychologisch, academisch, psychosociaal als financieel niveau om een succesvolle overgang van
5
secundair naar hoger onderwijs te maken. Vele van deze competenties zijn echter bruikbaar in meerdere domeinen. Uiteindelijk kunnen er toevoegingen aan het holistisch atletisch ontwikkelingsmodel van Wylleman en collega’s (2013) gedaan worden waardoor deze transitie beter begrepen kan worden.
Trefwoorden
Topsport en studie, tertiair onderwijs, universiteit, holistisch atletisch carrièremodel, duale carrière.
Datum prijs29 jun. 2015
Originele taalDutch
Prijsuitreikende instantie
  • Vrije Universiteit Brussel
BegeleiderPaul Wylleman (Promotor), Koen De Brandt (Advisor), Evert Zinzen (Jury) & Ariane Caplin (Jury)

Citeer dit

'