De relatie tussen fysieke activiteit en psychosociale aspecten op het werk bij Vlaamse leerkrachten in het secundair onderwijs

  • Sandrine Nobels ((PhD) Student)

Scriptie/Masterproef: Master's Thesis

Samenvatting

DOEL: De relatie van fysieke activiteit op de psychosociale aspecten op het werk onderzoeken.

METHODE: Aan de hand van een elektronische vragenlijst op basis van de IPAQ en de PAW vragenlijst werden leerkrachten van het secundair onderwijs bevraagd. De leerkrachten zijn afkomstig van verschillende provincies, onderwijsvormen en -netten.

RESULTATEN: Onze gegevens werden verwerkt via SPSS 20.0. Na de beschrijvende statistiek te hebben toegepast, maakte we gebruik van independent t testen, one way variantie analyses en correlaties om de IPAQ en PAW gegevens met elkaar te vergelijken. Voor alle analyses werd het significantie niveau vastgesteld op p?0,05.

CONCLUSIE: 75% van de leerkrachten voldoet aan de richtlijnen betreffende fysieke activiteit. Leerkrachten die hoog fysiek actief zijn in hun vrije tijd ondervinden minder mentale stress op het werk dan leerkrachten die laag fysiek actief zijn in de vrijetijdscontext. Andere vormen van fysieke activiteit hebben geen invloed op werktevredenheid, sociale steun en mentale stress van leerkrachten. Leerkrachten die zich gesteund voelen door hun collega's en directie zijn meer tevreden over hun werk dan leerkrachten die zich niet of minder gesteund voelen.
Datum prijs1 okt. 2012
Originele taalDutch
BegeleiderKristine De Martelaer (Promotor), Evert Zinzen (Promotor) & Inge Bogaert (Advisor)

Citeer dit

'