Testbank Elektrische Fietsen: Thermisch model bepalen naafmotor voorwiel

  • Robin Reusens ((PhD) Student)
  • Philippe Lataire (Promotor)
  • Jean-Marc Timmermans (Advisor)

Scriptie/Masterproef: Master's Thesis

Samenvatting

Om de postbedeling een stuk milieu vriendelijker te laten gebeuren, wordt er al een aantal jaren

onderzoek gedaan op de VUB naar de mogelijkheid om een elektrische fiets met trapondersteuning

hiervoor te gebruiken. Er werd hiervoor een prototype ontwikkeld. Er zijn echter een aantal

beperkingen opgelegd aan de motor van de elektrische fiets als men deze nog als fiets wilt

beschouwen. Hierdoor is er tevens een beperking op de motortemperatuur opgelegd. Waar vroeger

van zodra de motor een kritieke temperatuur bereikte de controller ervoor zorgde dat de assistentie

wegviel. Zal men nu trachten een regelsysteem uit te werken die er voor zorgt dat de piekstromen

beperkt worden van zodra een bepaalde motortemperatuur bereikt wordt. Zodat men toch nog steeds

kan genieten van een maximale performantie van de motor. Men zal daarom trachten de opwarming

van de naafmotor te voorspellen door het opstellen van een thermisch model. Wat het doel is van

deze thesis. We zullen het thermisch gedrag van de motor enerzijds trachten te voorspellen door het

opstellen van een equivalent elektrisch schema en anderzijds door gebruik te maken van the

graphical user interface die verwerkt is in de toolbox system indentification van Matlab TM.
Datum prijs2009
Originele taalDutch
BegeleiderPhilippe Lataire (Promotor) & Jean-Marc Paul Timmermans (Advisor)

Citeer dit

'