Samenvatting
Om de postbedeling een stuk milieu vriendelijker te laten gebeuren, wordt er al een aantal jarenonderzoek gedaan op de VUB naar de mogelijkheid om een elektrische fiets met trapondersteuning
hiervoor te gebruiken. Er werd hiervoor een prototype ontwikkeld. Er zijn echter een aantal
beperkingen opgelegd aan de motor van de elektrische fiets als men deze nog als fiets wilt
beschouwen. Hierdoor is er tevens een beperking op de motortemperatuur opgelegd. Waar vroeger
van zodra de motor een kritieke temperatuur bereikte de controller ervoor zorgde dat de assistentie
wegviel. Zal men nu trachten een regelsysteem uit te werken die er voor zorgt dat de piekstromen
beperkt worden van zodra een bepaalde motortemperatuur bereikt wordt. Zodat men toch nog steeds
kan genieten van een maximale performantie van de motor. Men zal daarom trachten de opwarming
van de naafmotor te voorspellen door het opstellen van een thermisch model. Wat het doel is van
deze thesis. We zullen het thermisch gedrag van de motor enerzijds trachten te voorspellen door het
opstellen van een equivalent elektrisch schema en anderzijds door gebruik te maken van the
graphical user interface die verwerkt is in de toolbox system indentification van Matlab TM.
Datum prijs | 2009 |
---|---|
Originele taal | Dutch |
Begeleider | Philippe Lataire (Promotor) & Jean-Marc Paul Timmermans (Advisor) |